Ik wens je veel personeel toe…!

Dit joodse gezegde betekent zoveel als ‘Ik wens je veel zorgen toe’. Dit jaar staat wel een beetje in het thema van dit gezegde. Niet dat we ontevreden zijn met ons personeel, zeker niet. We hebben een top team en zijn zelfs met regelmaat ontroerd over de inzet, flexibiliteit en betrokkenheid van ons personeel! Als er problemen zijn, wordt dit onderling met ruilen of voor elkaar invallen opgelost. We moeten af en toe zelfs personeel afremmen om te voorkomen dat ze niet overwerkt raken. Dus in dit opzicht klopt de uitspraak bij ons helemaal niet. Toch hebben we best veel personele zorgen. Niet om degene die bij ons werken, maar diegenen die we missen. Het gaat goed met de economie en dus is er moeilijk aan personeel te komen. Maar hierover verderop in deze blog meer.

De vorige blog is alweer maanden geleden: eind januari en volop winter. Je kunt het je met de temperaturen van de laatste weken niet voorstellen. Ja, waarom gaan er maanden overheen voordat er weer een blog volgt? Zeker niet omdat er niets te vertellen was en is, maar omdat er ergens tussen de bedrijven door tijd voor moet worden vrijgemaakt. Inmiddels zijn alle grote projecten af, de nieuwe medewerkers zijn ingewerkt en de planningen zijn rond. De focus was op onze gasten die de afgelopen maanden bij ons vakantie vierden. Het hele team (± 80 personen) doet zijn best om het onze gasten naar de zin te maken.  Nu alles loopt, is er tijd voor mij om terug te kijken op de laatste maanden.

ME veldHet seizoen begon voor ons vroeger dan normaal. Dit had vooral te maken met de ME Brabant – Zeeland die bij ons met 3 ploegen van 80 personen, 2 dagen per ploeg kwam overnachten. Daarvoor waren alle chalets, lodges en safaritenten beschikbaar. Het doel van deze oefening was teambuilding. Overdag werd er groepsgewijs getraind en ’s avonds onder het genot van een drankje in de Wildebras was er tijd om elkaar informeel beter te leren kennen. Al met al was het een uitdaging om alle safaritenten op tijd ingericht te hebben. De horeca verzorgde een snackbuffet op dag 1, de borrel ’s avonds en het diner op dag 2. Anko en Dedtie van de supermarkt waren ook eerder naar de Hertshoorn gekomen en verzorgden de ontbijten en de lunch. Het waren gezellige dagen. Volgens de ME zo geslaagd dat er een najaarsoefening volgt en er ook alweer over volgend jaar gesproken is. Een mooie samenwerking, waarin alle teams van het bedrijf nauw met elkaar in verbinding staan. Wat dat betreft is het ook weer een stukje teambuilding voor ons!

Ondanks deze leuke, vervroegde start, moest de rest van de camping ook gereed gemaakt worden voor de aankomst van de eerste gasten eind maart. Het parkeerterrein was ter nauwer nood af. De automatisering van het slagboomsysteem had echter nogal wat aanloopproblemen. Deze winter hebben we veel processen proberen te optimaliseren door middel van automatisering: een nieuw uren verantwoordingssysteem, dat gekoppeld is aan het reserveringssysteem van de Wildebras en aan ons nieuwe boekhoudpakket, zodat we nog beter kunnen monitoren wat er kostentechnisch gebeurt. Daarnaast diverse extra functies aan de Mijn Hertshoorn omgeving, zoals het zelf op kunnen vragen van de WiFi-code en het invoeren van de kentekens. Deze kentekens werden doorgezet naar ons reserveringssysteem en zouden daarna doorgeschreven worden naar het slagboom systeem. Dit laatste was echter vanwege een update van het slagboomsysteem pas eind  mei  Dit betekende dat de dames van de receptie het druk hadden met het invoeren van kentekens en het controleren of alle kentekens in het slagboomsysteem correct waren. Op dit moment werkt het systeem gelukkig zoals bedacht. Een enkele keer missen we nog een kenteken, maar dat is een kwestie van de puntjes op de i zetten.

1 juni was het zover: met een receptie waarbijHilco afscheid 1
± 150 genodigden en trouwe gasten aanwezig waren, nam Hilco na 43 jaar werkzaam te zijn geweest op de Hertshoorn afscheid. In september gaat Hilco officieel met pensioen, maar met alle uren die er nog stonden, kon hij alvast beginnen  aan zijn “grote” vakantie. Met zijn 43 dienstjaren was hij voor velen het gezicht van de Hertshoorn en menigeen zal hem dan ook missen. Om het voorseizoen af te Hilco afscheid 2
sluiten en het hoogseizoen in te luiden hebben we op 10 juli met al het personeel gebarbecued.Dit was tevens het moment waarop het personeel officieel afscheid nam van Hilco. Natuurlijk is hij na al die tijd niet zomaar helemaal weg en zullen wij hem regelmatig nog zien, om caravans van en naar de stalling te brengen, onze tractor te lenen of omdat hij op Klein Grindhorst onderhoud aan tuinen en huisjes verzorgt.

Hilco’s afscheid brengt me direct bij het kopje personeel. Er moest voor Hilco aanvulling gezocht worden, want zeker met alle uitbreidingen, zoals het nieuwe buitenbad, de techniek van het parkeerterrein en de toenemende bezetting, kunnen Egbert en Martijn het niet met z’n tweeën af. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Twee kandidaten waren reeds aangenomen, maar zagen het werk bij nader inzien toch niet zitten. Uiteindelijk is nummer 3, Ruben, op 1 augustus begonnen en heeft het gelukkig erg naar zijn zin. Überhaupt is het door het aantrekken van de economie erg lastig om aan personeel te komen. Extra hulpkrachten voor de technische dienst voor de zaterdagen en in de vakantie, konden we dit seizoen niet vinden. Ons receptieteam hebben we gelukkig na vertrek van Kelly op kunnen vullen met Judith en Dyantha voor het seizoen. De grootste personele uitdaging is toch wel de opvulling van ons horecateam. De zoektocht naar een nieuwe chef-kok en souschef is nog steeds in volle gang, omdat ook onze Willem in oktober met pensioen gaat. Dus, mochten jullie nog tips hebben.. 😉 Een camping is en blijft een seizoensbedrijf, wat voornamelijk gerund kan worden met naar schoolgaande jongelui. Juist dit houdt ons team zo jong, enthousiast en dynamisch! Door het seizoensmatige is het echter ook lastig om geschoolde krachten te vinden voor de periode van mei tot en met september, waarna hun contract afloopt. Dit verklaart wellicht ook waarom we bepaalde keuzes moeten maken, zoals het openen van het restaurant vanaf 12.00 uur en de maandagen en dinsdagen buiten de vakanties gesloten zijn. Natuurlijk hadden we dit, net zoals onze gasten, graag anders gezien, maar we zijn en blijven een seizoensbedrijf. En nogmaals: ons petje af voor al die  jongelui die zich soms in de rondte werken als het plotseling een bijzonder drukke avond blijkt te worden. Wij zijn trots op ons team en hopelijk velen van u ook!

De enquête versturen wij al enige jaren na het aflopen van het verblijf naar onze gasten. Dit is een manier om onze dienstverlening continue te blijven verbeteren. Ondanks de investeringen in het WiFi-netwerk afgelopen jaar, zijn er dit jaar opnieuw opmerkingen over de stabiliteit van de WiFi. Dit punt staat ook zeker bij ons op de agenda om van de winter opnieuw te evalueren. Ook opmerkingen over het nieuwe parkeerterrein komen een aantal keren voorbij. Vooral de grootte van de plaatsen, maar ook dat er geld gevraagd wordt voor 2e auto’s en bezoekers. Juist door deze maatregelen, lijkt er het nu allemaal goed op te passen in de drukste hoogseizoenweken. Hoe groot moeten de vakken zijn en hoeveel kampeervelden moeten we dan nog opofferen? Nu zijn er al 10 kampeerplaatsen ingeleverd. En natuurlijk heeft dat ook met het klimbos bezoek te maken. Maar laten we ook eerlijk zijn, de komst van het klimbos heeft er onder meer voor gezorgd dat de Wildebras goed ging lopen en zonder een minder goed lopende Wildebras was er geen investering in een nieuw buitenbad mogelijk geweest.

Helaas hebben we ook ervaren dat de kwaliteit van de schoonmaak van de sanitairgebouwen dit jaar niet aan de verwachtingen voldoet. Het schoonmaakbedrijf waar we al jaren mee werken, kan echter dit jaar ook niet aan personeel komen. En omdat onze TD zelf lange tijd onderbemand was, konden we zelf ook niet bijspringen. Wij vinden dat het sanitair top voor elkaar moet zijn en zijn zelf erg teleurgesteld dat dit niet helemaal gelukt is zoals u dat van ons gewend bent. We doen er momenteel alles aan dit te herstellen en zullen na het seizoen met het schoonmaakbedrijf in gesprek over volgend jaar. Dit moet gewoon beter.

AnimatieNa veel opmerkingen over het animatieprogramma van vorig jaar, hebben in de winter gebrainstormd over een andere opzet. Zoals u waarschijnlijk wel gemerkt zult hebben, zijn Heldo en Hindeflits weer meer aanwezig en is er gekozen voor een spannend verhaal met de Geheime Hertshoorn Club. Dit valt gelukkig in goede smaak! Het team heeft er dit jaar alles aan gedaan om meer invulling te geven voor verschillende leeftijdsgroepen. Zo ontstond er voor de leeftijdsgroep 8+, die vaak een beetje tussen alle activiteiten in valt, de Academy 8+: 3 keer per week een leuke activiteit, van pizzabakken tot wandelstokken maken. Ook de kleineren onder ons konden weer aan de slag met leuke knutselwerkjes en mee dansen met alle dansjes van Heldo en Hindeflits. CollorrunElk jaar proberen we toch weer nieuwe activiteiten te bedenken. Eén van de hoogte punten was zeker de collorrun met meer dan honderd deelnemers. Alhoewel ik zelf bang was dat het hele terrein onder de kleurstof zou zitten, viel dit gelukkig best mee! Wij, maar ook het animatieteam ontvangen dit jaar veel complimenten over de nieuwe opzet. Onze animatieleider Eric heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Hij heeft vanaf maart het hele thema verder ingevuld en leiding gegeven aan het team.

Dit jaar hebben we een uitzonderlijk mooi seizoen. Met een hele lange periode van zon. Soms liepen de temperaturen zelfs op tot 37 graden. Een prachtige zomer dus voor alle gasten die bij ons verbleven. We waren al langere tijd (bijna) volgeboekt voor 4 hoogseizoenweken, maar toch is het fijn voor alle gasten die soms al een jaar van tevoren gereserveerd hebben, dat het zulk prachtig weer is geweest tijdens hun welverdiende vakantie! Voor ons personeel was het niet altijd makkelijk. Animatie 2Het recreatieteam dat in de volle zon de hele dag door vol enthousiasme activiteiten heeft uitgevoerd. Voor de horeca ook zeker niet met temperaturen in de keuken die opliepen tot 45 à 50 graden. En ook de heren van de TD moesten soms lange dagen in de volle zon aan het werk. Petje af voor alle medewerkers die zich door deze warme dagen heen geslagen hebben. Ook voor de planten en bomen was het een ramp. Zeker alles wat dit voorjaar nieuw aangeplant was, kreeg het zwaar te verduren. Ondanks intensief water geven door onze hovenier, hebben vele planten het niet gered. We zullen deze winter dus opnieuw aan het planten moeten. Maaien hoefde deze zomer niet, want er was bijna geen groen grassprietje te ontdekken. Na een paar buien, zie je gelukkig dat het gras zich alweer voorzichtig begint te herstellen.

De zomer schiet inmiddels voorbij en het naseizoen staat al bijna op de stoep. Voor ons dus alweer tijd om vooruit te denken aan de winter. Aangezien stilstand achteruitgang is, gaan we ook deze winter weer het nodige oppakken. Een aantal verbeterpunten die op de agenda staan heeft u reeds in deze blog kunnen lezen, maar uiteraard is dat niet alles. We kunnen/willen nog niet alles verklappen omdat nog niet zeker is wat we allemaal gaan veranderen. Na twee winters grote projecten (buitenbad en parkeerterrein) is het ook goed om even op adem te komen. In elk geval moet er iets aan de tennisbaan gedaan worden. Het plan op dit moment is om deze te vervangen voor een kleiner, multifunctioneel sport veld. Er wordt de laatste jaren steeds minder getennist en er is meer behoefte aan een goede baan voor andere sporten zoals voetbal, basketbal, etc. In een volgende blog hoop ik meer te kunnen vertellen over de winter plannen. Een bijzonder seizoen voor ons: waarbij de nadruk ligt op het leren omgaan met nieuwe systemen en een seizoen van komen en gaan.

Wellicht denkt u na bovenstaande gelezen te hebben, dit klinkt wel een beetje negatief. Dat is zeker niet de bedoeling! Wij zijn erg trots op ons bedrijf dat wij niet zouden kunnen runnen zonder ons team en natuurlijk u als onze “trouwe”gast. Samen werken we continue aan verbetering, dit gaat soms helaas niet altijd zonder slag of stoot.
Op naar een mooie nazomer! Voor nu alle gasten van dit seizoen alvast bedankt en tot lezens!

André Licht

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ik wens je veel personeel toe…!

  1. katrien blanvquaert zegt:

    Hallo Mijnheer Licht & co,

    Net jouw lange nieuwsbrief gelezen:)
    Jullie morgen fier zijn op alles wat jullie telkens verwezelijken op die prachtige camping!!! doe zo verder!!
    Eerst en vooral nog eens super bedankt dat Jorian een aantal dagen kon genieten van het technisch bezig zijn, dit is nu eenmaal zijn grote hobby:) en zo kreeg hij terug weer zin in het kamperen:)

    ook een grote pluim voor de Wildebras!! echt super lekker eten!!
    leuk die frisse wind bij de animatie!

    Wat het sanitair betreft : heb dit paar keer laten horen aan de echtgenoot dat het niet echt schoon was( zit zelf in de schoonmaakbranche en let daar wel sneller op:) nu ik het er toch over heb : de lounge bij het restaurant was ook dikwijls minder schoon, zowel de zitbanken als de grond misschien een aandachtspuntje ? is een super fijne plek om te vertoeven!!
    Nogmaals bedankt voor alweer een super fijne vakantie,
    We mijmeren nog wat na bij onze vele foto’s:)

    Groetjes aan het hele team,

    katrien en de familie( uit belgie:)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s