Wanneer je je auto onder controle hebt, rijd je te langzaam…

Wat heeft dat met camping de Hertshoorn te maken hoor ik u denken! Bovenstaande spreuk is,  meen ik, trouwens van formule 1 coureur Michael Schumacher.  In onderstaande blog probeer ik uit te leggen waarom dit wel degelijk van toepassing is.

Nederland, Gelderland, Ardoer Camping de Hertshoorn“De mooiste baan die je je kunt bedenken” krijgen we vaak te horen. Voor iedereen relaxend op vakantie na een jaar hard werken lijkt er niets mooier dan het bestaan van campingbaas. En natuurlijk is dat ook zo. Een baan waarbij je eigen baas bent, veel buiten kunt zijn, je tijd zelf kunt indelen, veel afwisseling door de seizoenen,  wonen in een prachtige omgeving, veel afwisselende  taken/disciplines, etc. etc.  Toch gebeurt er op de achtergrond meer dan u misschien denkt en zeker vaak niet ziet. De maatschappij wordt steeds kritischer en de wetgeving ook, daarom hierbij een kleine kijk wat er zoal achter de schermen geregeld moet worden.

Zo hebben we te maken met de volgende regelgeving: AVG, Drank- en horecawet, Warenwetregeling Hygiëne van levensmiddelen, HACCP-checklisten, veiligheid attractie- en speeltoestellen, regels omtrent waterkwaliteit zwembaden, waterkwaliteit legionella bestrijding, Arbowet, BHV, Blusmiddelen, brandveiligheid op het bedrijf, etc. etc.  De hierboven beschreven punten zijn maar een kleine selectie van het totaal aan wetgevingen waar recreatieondernemers mee te maken hebben. Dit jaar bedacht de belastingdienst ook nog dat de Hertshoorn maar eens gecontroleerd moest worden en wel begin augustus. Dus 2 dagen tijd vrijmaken voor de belastingcontroleur, met gelukkig de complimenten van de controleur na afloop van de controle.

Daarnaast is kamperen door decennia veranderd van met je tentje in het bos koken op je eigen vuurtje, naar stroom op de plaats, zwembad op de camping, een uitgebreide campingwinkel, een restaurant, animatie voor alle leeftijden, TV aansluiting op de plaats, 24/7 online bereikbaarheid, complexe slagboomsystemen en natuurlijk als grootste aanwinst WIFI. Voor het personeel werkzaam op een camping betekent dit dat er veel kennis nodig is van verschillende technieken om te zorgen dat dit allemaal feilloos blijft werken en bijvoorbeeld na een regionale stroomstoring, alles weer goed op gang komt.

De reden dat wij (Anita en André) ooit voor dit vak gekozen hebben, is omdat het ons een uitdaging leek, om ondanks bovenstaande verplichtingen, ervoor te zorgen dat we onze gasten een fijne vakantietijd kunnen bieden. Een fijne vakantie betekent dat wij ervoor moeten zorgen dat u tevreden bent over camping De Hertshoorn en dat blijkt gelukkig uit de overall enquêtescore van 8,5.  Gelukkig hoeven we dit niet alleen te doen, maar hebben we goed vast team en daarnaast een heel aantal loyale jongelui die al jaren bij ons werken en waar we heel blij mee zijn!

Niet dat er nooit iets mis gaat of beter zou kunnen, ook dit blijkt uit de enquêtes. Maar af en toe is het roeien met de riemen die we hebben. De seizoensmatigheid maakt het soms niet makkelijker. Jaarlijks moeten nieuwe medewerkers voor het seizoen en vaak zijn dit scholieren, hun taak binnen de organisatie leren. Medewerkers receptie, animatie, restaurant, cafetaria en schoonmaak. Daar gaat best wel eens iets mis, maar ja: wie heeft leren fietsen zonder te vallen? Dagelijks ontvangen we in de mail de enquêtes die door vertrokken gasten ingevuld zijn. Wanneer hier bijzonderheden op vermeld staan, worden deze opmerkingen direct naar de betreffende afdeling gemaild, zodat hierop actie ondernomen kan worden, om er voor te zorgen dat aanwezige gasten deze punten niet ook als minder positief ervaren.

Gasten kijken terecht uit  naar hun welverdiende vakantie en hebben vaak hooggespannen verwachtingen. De maatschappij lijkt af en toe een beetje op hol en de vakantie moet dan perfect zijn om eindelijk tot rust te kunnen komen. Wij doen ons best deze verwachtingen zo goed mogelijk waar te maken en, als het kan, zelfs te overtreffen. Niets geeft meer voldoening dan applaus, daar kan geen andere beloning tegenop.Heldo en Hindeflits in frankrijk

Wanneer de camping in het hoogseizoen vol is, dan zijn er ± 1.200 à 1.500 gasten op de camping aanwezig. Dit is meer dan de helft van het aantal inwoners dat Garderen heeft. Voor ons de uitdaging om te zorgen dat men met een goed gevoel vakantie kan vieren. Soms bekruipt ons de angst wel… als er maar niet iets ernstigs gebeurt, zoals brand of een andere grote calamiteit. Ook daar zijn we op getraind, maar willen dit toch liever niet echt meemaken. Dit seizoen hadden we 4 ambulances in 36 uur tijd, gelukkig in alle gevallen achteraf niet heel ernstig, maar toch is het iedere keer weer schrikken en direct adequaat reageren.

Kamperen op de Hertshoorn moet voor u een feestje zijn. Met ons team proberen we dit dagelijks te organiseren. Dit kost wel de nodige inspanning. Vragen als: “Moet er meer personeel bij, waar halen we die vandaan voor 6 weken top drukte, heeft dat nut als ze eerst ingewerkt moeten worden en pas aan het eind echt inzetbaar zijn”?

We doen ons best, maar is dat goed genoeg…? Hoe kan het nòg beter?

Hard werken  vinden we niet erg en lange dagen maken ook niet. Wel is er continue het spanningsveld “Wat is reëel om te verwachten van ons? Wat kunnen we nog beter doen, hoeveel mogen we van ons team vergen?”. Is het terecht wanneer een gast personeel uitscheldt (helaas een aantal keren gebeurd dit seizoen)? Het hoogseizoen, de boel staat onder druk, sommige gasten zijn door een jaar hard werken zo gespannen, dat er maar iets niet helemaal goed hoeft te gaan en de verwachtingen worden in hun ogen niet waargemaakt. Wij ervaren de druk om te presteren, te laten zien dat we het goed kunnen, u een fijne vakantie te bezorgen, te ontzorgen.

Nederland, Gelderland, Ardoer Camping de HertshoornPresteren op top niveau is wat we nastreven. Dat vraagt veel van iedereen binnen onze organisatie, van materieel tot personeel. Op de receptie stonden we deze zomer misschien af en toe qua personeel een beetje krap, zo krap dat Margret veel receptie heeft moeten draaien en niet aan haar administratie taken toe kwam en ook ik zelf met regelmaat hier diensten moest invullen. Het was druk met veel gasten aan de balie, mails die binnenstroomden en telefoons die bleven rinkelen, waarbij wij onszelf de vraag gesteld hebben, moet er volgend jaar nog een extra medewerker bij en zo ja waar halen we die vandaan voor een paar weken top drukte. Of kunnen we de processen nog beter organiseren zodat we meer tijd over hebben voor persoonlijk contact.

Dus terug naar de kop van deze blog. Nee, we hebben het niet altijd 100% onder controle, maar dat is het gevolg van de snelheid waarmee we gaan, een klein stuurfoutje en je zit even naast de baan, maar we liggen nog wel goed in de race. Ondanks dat het niet altijd leuk is om te lezen dat iets minder goed ervaren is, zijn we wel blij met alle verbeterpunten die de enquêtes ons leren. Zonder uw feedback zijn wij niet in staat om de volgende race nog beter te presteren.

Gelukkig gaat er veel ook goed, blijkt uit de enquêtes en wat we persoonlijk van gasten horen. Zo zijn we heel blij met het huidige schoonmaakbedrijf “Blinq Blinq” dat zich vol overgave op de taak gestort heeft, met mooie waarderingen uit de enquêtes als resultaat. dinnershow 2Ook ontvingen we veel complimenten over de nieuwe sportvelden en waren de spokentocht en de dinershow grote successen van het animatieteam. Aan de spokentocht deden 150 kinderen mee, maar hiervoor waren het team met hulp van professionals van buiten de camping en 40 tieners de hele dag in touw om dit voor te bereiden. Ook in de Wildebras zijn weer records gebroken. Op één avond hebben we ruim 240 gasten van een diner mogen voorzien. Complimenten aan het team dat grotendeels uit jongelui bestaat en vooral ook de keukenploeg met jongens die soms al meer dan 6 jaar bij ons werken en bijna zelfstandig de keuken kunnen runnen.

Het hoogseizoen zit er middels bijna op. De bezetting loopt alweer terug. Aankomend weekend komen de eerste nazomer-/naseizoengasten al weer aan. We hopen dat u een goed verblijf bij ons gehad heeft of nog gaat krijgen.

Bedankt voor uw vertrouwen in de Hertshoorn en vooral met dank aan heel ons team!

Anita & André Licht

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wanneer je je auto onder controle hebt, rijd je te langzaam…

  1. Jolanda zegt:

    Wij hebben echt alle respect voor André, Anita én alle medewerkers! Iedereen staat altijd voor je klaar! Ga zo door en daar hebben we alle vertrouwen in. Het is echt super op de “Hertshoorn”

    Like

  2. A. Overeinder zegt:

    Bij voorgaande tekst van Jolanda, zijn wij het helemaal eens.
    Het is een prachtige goed onderhouden camping met vriendelijk en behulpzaam personeel👍
    Iets waar Anita en André best wel trots op mogen zijn, wij hopen er dan ook voor het 15e jaar weer te mogen komen in het voorseizoen.
    Groetjes fam. Overeinder uit Goutum

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s